full screen background image

Skiathos

/ posted in Travels

 
Shit vad jag saknar detta stället kan jag säga. Vi flög ner till Grekland i slutet av juni för att stanna en vecka på ön Skiathos. Går inte riktigt förklara hur fin denna ö var men här är iallafall lite bilder där man ser lite hur det ser ut. Denna resa blev så mycket över mina förväntingar och jag hoppas jag kommer tillbaka hit i framtiden. Har en hel drös med bilder från resan så jag kommer dela upp det i flera inlägg så det inte blir för många i ett. Ahh vill tillbaka extra mycket nu när jag kollar igenom alla bilder från resan!

2013 - juli till december

/ posted in Other

Juli var en varm och sormig månad. Jag spenderade tid ute i stugan där vi åkte båt, käkade medtagna middagar på öar, fiskade och bara hade det grymt härligt. Jag började sommarjobba i mitten av juli vilket ledde till tidiga morgonar och långa dagar, och därför låg kameran mest på hyllan. Avslutade dock månaden på bästa sätt med tacokväll med kompisar.
 
Augusti innehöll allt som gjorde att jag knappt hade någon tid alls till att röra kameran från hyllan. Jag fortsatte sommarjobba halva augusti, fyllde 18, pluggade körkortsteori och tog mitt efterlängtade körkort. Ahh känns som jag minns allt som hände den 26 Augusti när jag tog körkort och det var verkligen den perfekta dagen! Enda gången jag rörde kameran var när jag hade en fotografering och fotade outfits med Isabella.
 
September var en månad där jag heller inte rörde kameran särskilt mycket, vilket jag i stort sett inte gjorde hela detta halvåret. Spontanfotograferade syrran en del eftersom fotoabstinensen kom fram efter all tid kameran bara legat på hyllan. Började skolan igen vilket betydde att mitt sista sommarlov någonsin var över, ångest haha!
 
Oktober var en riktig höstmånad. Alla träd blev gulröda och dagarna blev allt mörkare. Hösten har aldrig varit min favorit men i år var det så jäkla fint ute, hatar bara att dagarna blir så korta när det blir mörkt fort. I slutet av oktober åkte vi till underbara London i fyra dagar och det var så mycket över mina förväntingar. Där var träden fortfarande gröna och man fick tillbaka livslusten lite haha.
 
November var en ganska tråkig månad. Allt var grått och tråkigt, förutom vissa fina solnedgångar och jag hade ständigt ångest över skolan. Att jag ställde ut bilder och träffade härliga människor på fotomässan i Stockholm lättade dock upp humöret. Är så glad att jag fick den möjligheten och det känns fortfarande overkligt att ha ställt ut mina foton på fotomässan.
 
December började med att jag fotograferade till olika skolprojekt, fotade bland annat Karina då vi hade ett samarbete med en praktisk linje. Pluggade en hel del för att bli klar med skolarbeten och sen kom äntligen den första snön som piggade upp humöret lite. Det blev fjärde advent och jag hade fortfarande ingen julkänsla, men på julafton vaknade jag ändå upp som ett barn på julafton haha. Nyår spenderades med de bästa och det nya året kunde nog inte börjat bättre.
 
Detta var min första årsresume och det har varit kul men samtidigt svårt att sammanfatta hela 2013 i blogginlägg. Förra året har gett mig så himla mycket när det kommer till foto även om kameran stannade i kameraväskan större delen av sommaren. Det känns som jag äntligen hittat min personliga stil, lärt mig mycket om redigering och börja fotografera mer porträtt/mode vilket var ett av mina mål för 2013. Jag har även lärt mig så mycket annat vad gäller foto och vågat gå utanför min comfortzone. Om man bortser från just foto så var 2013 helt klart ett av de bästa åren någonsin.
 
Jag hoppas och tror att 2014 också kommer bli ett riktigt bra år. Jag har studenten, en studentresa och ett liv efter studenten att se fram emot även om det skrämmer mig ganska mycket just nu. Jag hoppas att det händer många roliga saker och att jag kommer fotografera mer än något annat år. Nu kör vi!

Äntligen snö

/ posted in Life

 
Har längtat efter snön så länge nu och för ett par dagar sedan så kom den äntligen. Det vräkte ner konstant en hel dag så nu är alla träd och vägar täckta och det är så jäkla fint ute. Älskar att bara vara ute i snön med syrran och leka med katterna, det är så mysigt på vintern. Spontanfotade även syrran lite och tyckte för övrigt att bilden på mira när hon flyger i luften blev så skön haha!

Pink blossom

/ posted in Photoshoots

 
Dessa bilder är fotograferade i maj förra året och de är enligt mig några av de bästa bilderna jag tog 2013. Känns som att jag har redigerat om dessa hundra gånger men nu känner jag mig äntligen nöjd, haha. Gillar verkligen känslan i bilderna och Isabella är ju så duktig. Jag hoppas verkligen på att fota mer porträtt/mode detta året eftersom det är det jag tycker är allra roligast och det jag vill hålla på med. Har ni någon favorit bland dessa?

2013 - januari till juni

/ posted in Other

Januari var kallt kallt kallt men jag försökte att inte lägga kameran på hyllan för det. Jag gick bland annat en mysig men kall promenad med syrran förbi bondgråden nära där vi bor. Var uppe hos pappa i Örebro och gick på maknad i stan. Gick även på en svinkall fotografering med fotoklassen, fikade och fotograferade till olika fotouppgifter i skolan.
 
Februari var också riktigt kall och jag fotograferade Isabella för första gången efter att hon kontaktat mig. Började med våra picknikrundor till Knorren med Amanda, Lelle och Maja som vi fortsatte med varje månad för att märka av att det blev ljusare och grönare med tiden. Fotade matfoto med bästa fotoklassen, fotograferade syrran i ett grymt fint vinterlandskap i närheten av Örebro och åkte ner till Blekinge för att träffa Lina, Towe och Philip i tre dagar.
 
Mars var en månad där kameran inte hängde med så mycket. Började iallafall med vår andra picknikrunda på Knorren. Var även ute vid kusten där jag och syrran körde en spontan fotografering bland grymt fina klippor.
 
April var betydligt varmare och man kunde gå utanför dörren utan att frysa till is. Mötte upp Alma och Isabella för fotograferingar och började allt mer våga fotografera i direkt solljus och skita i att följa alla "regler" inom foto. Det började blomma och ingen var lyckligare än jag när det började flyga runt fjärilar i vår trädgård, haha.
 
Maj var definitivt en av de bästa månaderna. Jag träffade Isabella igen och fotograferade några av mina bästa bilder. Lärde mig att redigera på nya sätt genom att sitta i photoshop i timmar och förstod att det verkligen är modefoto jag vill hålla på med i framtiden. Träffade brudparet och besökte kyrkan inför min första bröllopsfotografering. Åkte ut vid kusten i Örebro och fotade med syrran på ett sjukt fint ställe, och syrran fick även fotografera de enda bilderna som togs på mig själv med kameran 2013. Avslutade året med att åka på grymmaste roadtrippen till Helsingborg med bästa fotoklassen, några av de bästa dagarna helt klart!
 
Juni började med att jag tog min första körlektion och några dagar senare vaknade jag upp med enormt många fjärilar i magen för att fotografera mitt första bröllop. Jag slutade mitt andra år på gymnasiet och samma dag så åkte jag till Liseberg med bästa Amanda, Lelle och Maja. Avslutade sedan första sommarmåndaden med att åka iväg till Grekland och ha en underbar vecka på den sjukt fina ön Skiathos.
 
Såhär såg min första halva av 2013 ut, vilken nog inte kunde ha varit bättre!

Anton Stenander

/ posted in Anton

 
 
Hej! Mitt namn är Anton Stenander, är 19 år och har nyss tagit studenten från medieprogrammet, med inriktning foto. Det senaste året har jag börjat intressera mig av modefoto, och drömmen är att resa runt i världen och försörja mig som fotograf. Hoppas ni stannar kvar och vill fortsätta läsa min blogg! 

// Hello everyone! My name is Anton Stenander, I'm 19 years old and I graduated from high school last year. I have a passion for photography and the last year I've become interested in fashion photography, and my dream is to travel the world with my camera in my hands. I hope you will stay and contiune to read my blog! x 
 
 
Contact: [email protected]










© 2015 ANTON STENANDER
CONTACT ME HERE